Piața IT a scăzut cu 13% în primele nouă luni din acest an, comparativ cu perioada similară din 2015, la 275 milioane de euro, se arată în studiul GfK Temax.
O scădere mai mare decât cea din IT a fost înregistrată la cea foto, de 14,2%, până la 16 milioane de euro. Piața imprimantelor și multifuncționalelor a scăzut cu 0,4%, în perioada ianuarie — septembrie 2016, la 45 milioane de euro.
Cel mai mult a crescut piața de electrocasnice mari cu 26,2%, la 384 milioane de euro, aceasta fiind urmată de electrocasnicele mici cu 23% (la 115 milioane de euro) și electronice cu 22,1% (la 261 milioane de euro). În ceea ce privește piața telecom, aceasta a crescut cu 18,8%, comparativ cu ianuarie — septembrie 2015, la 550 milioane de euro.
Per total, piața bunurilor de folosință îndelungată a crescut cu 13,2%, la 1,645 miliarde euro.
Piața de IT din România a înregistrat vânzări de 92 de milioane de euro în cel de-al treilea trimestru din acest an, scăzând cu aproape 15% față de aceeași perioadă a anului precedent, reiese din studiul GfK Temax.
Potrivit acestuia, trei dintre cele mai importante segmente ale sectorului, respectiv desktop-urile, calculatoarele portabile și tabletele au continuat să scadă comparativ cu al treilea trimestru al anului 2015.
De asemenea, piața foto din România a generat vânzări de 5 milioane de euro, în scădere de peste 10%.
"Piața bunurilor de folosință îndelungată a crescut în T3 cu 9,5% față de aceeași perioadă a anului trecut. Trei dintre cele șapte sectoare — electronice, electrocasnice mari și electrocasnice mici — au înregistrat rate de creștere de două cifre. Cea mai mare scădere a fost înregistrată de sectorul IT (-15%). În T3, piața de electronice a înregistrat o valoare de 92 de milioane de euro — o creștere de aproape 24%, comparativ cu T3 2015. Televizoarele cu ecran plat au crescut cu peste 24% și au o reprezentat 85% din vânzările acestui sector. Vânzările de boxe și boxe portabile au crescut și ele", se arată în document.
Conform sursei citate, vânzările de electrocasnice mari au fost de 157 milioane de euro, reprezentând o creștere de aproape 23% în trimestrul al treilea comparativ cu perioada similară din 2015.
"Electrocasnicele incorporabile continuă să crească cu un ritm accelerat, depășind rata de creștere a sectorului. Uscătoarele de rufe au înregistrat cea mai mare creștere din piața electrocasnicelor mari, de +84% comparativ cu T3 2015. Piața electrocasnicelor mici a înregistrat o creștere de aproape 25% în T3 2016, comparativ cu T3 2015. Segmentul cel mai important din această piață — aspiratoarele — s-a redresat și a înregistrat o creștere de 36%. Valoarea pieței este acum comparabilă cu nivelul de dinainte de criza economică. Produsele de îngrijire a părului, friteuzele și aparatele pentru prepararea băuturilor calde au înregistrat de asemenea creșteri ale vânzărilor de peste 30% în T3", informează GfK Temax.
În timp ce vânzările din piața de telecom au crescut (+8%), ritmul de creștere de pe segmentul de smartphone-uri a încetinit, ajungând la o creștere de 9% față de trimestrul III 2015.
"Segmentul de phablet-uri a înregistrat o rată de scădere de două cifre. Acest tip de produs nu este foarte atractiv pentru consumatorul din România. Căștile cu microfon au crescut cu 30% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut și au contribuit astfel la creșterea sectorului", conform studiului.
GfK Temax este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vânzare la nivel mondial.
566