Peste jumătate (60%) dintre comercianţii online susţin că încetinirea vânzărilor reprezintă cea mai importantă provocare cu care se confruntă, iar scăderea vânzărilor este estimată a avea loc în mai multe domenii şi pe mai multe pieţe, potrivit unui studiu efectuat pe plan internaţional referitor la impactul COVID-19 asupra afacerilor digitale.
Studiul a fost realizat de 2Checkout, o platformă completă de monetizare pentru companii ce acţionează la nivel global. Acesta a fost realizat în perioada aprilie-mai 2020 pe un eşantion format din 843 de respondenţi, din peste 50 de ţări.
"Comercianţii au constatat, totodată, că este dificil să găseşti clienţi noi sau să semnezi un contract nou (18%) şi că totul se petrece mult mai lent (17%). În timp ce majoritatea acestor provocări pot fi ameliorate printr-o mai bună planificare, unele au nevoie de o comunicare mai bună şi mai intensă între companii şi clienţii actuali sau potenţiali", susţin autorii studiului.
Potrivit aceluiaşi studiu, companii din domenii variate se confruntă cu încetinirea vânzărilor.
"De la companii de producţie, până la agenţii de comunicare, toate au înregistrat o scădere a vânzărilor în prima jumătate a anului. Lupta de a găsi noi clienţi este o problemă curentă şi în companiile de consultanţă, marketing şi tehnologie", precizează cercetarea.
Totodată, comercianţii de produse electronice şi hardware, bunuri fizice, producătorii şi cei responsabili cu livrarea se confruntă în special cu probleme legate de întârzierile din lanţul de aprovizionare. Astfel, 21% dintre ei înregistrează întârzieri, printre cei mai afectaţi fiind comercianţii de bunuri fizice.
Pe de altă parte, productivitatea forţei de muncă a scăzut, de asemenea, deşi într-o mai mică măsură, în industrii care au continuat să îşi desfăşoare activitatea şi după declanşarea pandemiei. Astfel, call centerele, dezvoltatorii de software şi producătorii de conţinut online sunt cei mai afectaţi de acest aspect.
"Atitudinea diferită a consumatorilor care de multe ori se traduce prin refuzuri de plată sau solicitări de returnare a banilor, este o problemă raportată de 15% dintre respondenţi, în special de către comercianţii ce vând bunuri digitale, precum software multimedia sau alte programe informatice", mai arată studiul.
Totodată, pentru a face faţă noii realităţi, comercianţii iau în calcul serios lansarea de noi produse (38%) şi de oferte promoţionale (39%).
"Campaniile promoţionale sunt o opţiune, spre exemplu, pentru producătorii de software. Dezvoltarea de noi produse este o soluţie pentru comercianţii din domenii precum comunicaţiile sau pentru furnizorii de servicii juridice. În afara dezvoltării de noi produse şi lansarea de campanii promoţionale, 28% dintre respondenţi vor prioritiza şi strategiile de upgradare şi de creştere a indicatorilor de profitabilitate pe termen lung", susţin autorii studiului.
Pe de altă parte, loializarea şi menţinerea clienţilor existenţi sunt opţiuni luate în calcul de 24% dintre comercianţi, în special de producătorii de software pentru desktop sau internet, furnizorii de hosting şi middleware.
"Extinderea pe pieţe noi - 22% dintre respondenţi sunt non-conformişti şi indică faptul că îşi propun să îşi extindă afacerile pe alte pieţe în căutarea de noi clienţi. Companiile care vând electronice de consum sau care furnizează servicii online educaţionale arată un interes deosebit pentru această abordare", susţin autorii cercetării.
Astfel, 17% dintre respondenţii la studiu spun că vor profita de oportunitate pentru a optimiza experienţa online a clienţilor în timpul efectuării comenzilor. În acelaşi timp, 13% dintre afacerile online care au participat la studiu spun că urmăresc să lucreze în această perioadă la poziţionare, la realizarea de oferte noi şi la politica de preţ pentru a se adapta la situaţia curentă, aflată într-o dinamică rapidă.
Potrivit aceluiaşi studiu, doar o mică parte dintre comercianţi (12%) estimează un impact pozitiv în contextul situaţiei globale cauzate de pandemia COVID-19. Producătorii de software multimedia, middleware şi unii furnizori de servicii de divertisment sunt printre cei privilegiaţi ale căror afaceri au perspective de creştere în acest an.
La polul opus, 28% dintre cei intervievaţi se aşteaptă ca afacerile lor să fie afectate drastic de criza sanitară în acest an. Dintre aceştia, cei care vând bunuri fizice sunt cei mai îngrijoraţi de potenţialul impact al COVID-19 asupra propriilor afaceri.
În acelaşi timp, aproape o treime dintre comercianţi (32%) se aşteaptă ca actuala pandemie să aibă un impact negativ semnificativ asupra businessului lor, influenţă pe care speră să o diminueze cu ajutorul unui plan de răspuns la criză bine pus la punct.
Industriile unde se prefigurează un asemenea impact negativ major sunt cele în care activitatea este legată direct de producţie (managementul resurselor de producţie, electronice şi hardware pentru consumatori), dar şi cele care depind de obiceiurile de consum aflate acum în schimbare profundă (marketing şi advertising, managementul resurselor umane).
Studiul mai arată că doar 8% dintre participanţii la studiu anticipează că actuala situaţie globală va rămâne fără efecte asupra afacerilor proprii, iar 21% cred că efectul va fi minim asupra veniturilor din acest an.
583