Aproape 90% dintre aplicaţiile folosite pentru învăţarea de la distanţă colectează informaţiile personale ale elevilor şi studenţilor, pe care le vând mai departe celor interesaţi.
Pandemia a dus la o adevărată explozie a învăţatului la distanţă, care a implicat folosirea a numeroase servicii şi aplicaţii de comunicare, predare şi învăţare remote. Automat, a crescut şi numărul de servicii şi aplicaţii care ofereau astfel de funcţii.
Însă, majoritatea acestor aplicaţii au politici confuze şi, uneori, chiar înşelătoare de-a dreptul, în ceea ce priveşte intimitatea elevilor şi studenţilor, a datelor colectate de la aceştia şi a ceea ce se întâmplă cu aceste date după ce sunt colectate.
Human Rights Watch a analizat 164 de astfel de aplicaţii de învăţat de la distanţă, disponibile în 49 de ţări, pentru a vedea care este situaţia datelor personale ale utilizatorilor, mai ales în condiţiile în care mulţi dintre aceştia sunt minor.
Concluzia este una îngrijorătoare - 146 din cele 164 de aplicaţii analizate, adică 89% dintre acestea, au folosit ceea ce Human Rights Watch numeşte practici care pun la risc sau încalcă intimitatea elevilor şi studenţilor.
Printre altele, aceste aplicaţii au colectat, fără acordul elevilor sau al părinţilor, o gamă foarte largă de date personale, de la informaţii care pot duce la identificarea şi localizarea utilizatorilor, până la indicatori despre comportamentul şi preferinţele online ale acestora.
Mai departe, în multe cazuri, informaţiile colectate au fost vândute către companiile de publicitate interesante în date pe care să le poată folosi pentru targetarea reclamelor şi către brokeri de informaţii personale, care le vând, la rândul lor, mai departe, însă, este greu de spune unde exact ajung datele vândute de aceştia.
Concluziile acestei analize ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă atât pentru părinţi, cât şi pentru legiuitori, în contextul în care mulţi dintre utilizatorii aplicaţiilor de învăţat de la distanţă sunt copii, iar în unele regiuni aceştia au un statut legal special când vine vorba de respectarea intimităţii online.
453