Chiar dacă industria realității augmentate (AR) și realității virtuale (VR) este încă în fazele incipiente, competiția este deja puternică, iar Apple se pregătește să pătrundă cu propriile sale produse inovatoare în această piață, dominată în prezent de compania Meta. Însă, piața pe ansamblu, a scăzut cu 54% în primul trimestru, pe fondul înrăutățirii condițiilor macroeconomice și a răcirii pieței în comparație cu nivelurile ridicate înregistrate anul trecut, generate de pandemie, arată IDC.
Livrările globale de căști pentru realitate augmentată (AR) și realitate virtuală (VR) au înregistrat o încetinire semnificativă în primul trimestru al anului 2023, de 54,4%. Căștile VR reprezentă 96,2% din totalul căștilor livrate.
Căștile AR permit utilizatorilor să interacționeze cu mediul real într-un mod îmbunătățit și informativ. Ele adaugă elemente virtuale peste realitatea fizică, oferind informații suplimentare, imagini, animații sau interacțiuni cu obiecte virtuale. Această tehnologie are aplicații în domenii precum educația, medicina, designul, marketingul și divertismentul, oferind utilizatorilor noi modalități de a interacționa cu lumea înconjurătoare.
Pe de altă parte, căștile VR creează o experiență complet virtuală, în care utilizatorii sunt transportați într-o lume simulată. Aceste căști blochează complet vederea utilizatorului față de mediul real și îl introduc într-o lume virtuală generată computerizat. Aplicațiile VR sunt diverse, incluzând jocuri video, simulări de antrenament, turism virtual, design arhitectural și multe altele.
Top 5 producători de căști AR/VR
Meta a continuat și în acest an să domenie piața, cu o cotă de 47,8%, deși a pierdut teren în fața competiției de la Sony, care a obținut o cotă de piață de 35,9% în trimestru. ByteDance (Pico) a reușit să-și crească cota de piață de la 4,4% anul trecut la 6,1% anul acesta, datorită noilor produse și noilor piețe. DPVR și HTC completează topul celor mai buni 5 producători, fiecare având o cotă de piață de sub 2%.
În pofida scăderii pieței, analiștii sunt optimiști în legătură cu dezvoltarea ei pe viitor.
„Cu toate că a înregistrat o scădere recentă, este un moment interesant pentru piața AR/VR, deoarece se așteaptă lansarea de noi concurenți și a următoarei generații de căști în săptămânile și lunile următoare”, a declarat Jitesh Ubrani, manager de cercetare în cadrul departamentului Mobility and Consumer Device Trackers de la IDC. „După ce Sony a revenit ca un competitor important pentru Meta, toate privirile sunt îndreptate acum către Apple (…) Baza considerabilă de produse și servicii existente ale Apple cu siguranță va ajuta la diferențierea căștilor companiei față de ceilalți furnizori de AR/VR, deși câștigurile de cotă de piață ale Apple vor fi limitate pe termen scurt, dată fiind abordarea prosumer a companiei și prețul ridicat al căștii.”
Analiştii estimează că Apple ar putea vinde anul viitor până la 1,5 milioane de căşti de realitate augumentată Vision Pro
Căștile prezentate marți de către Apple vor ajunge pe piață abia anul viitor, iar majoritatea analiștilor se așteaptă ca, în primul an, Apple să nu poată vinde mai mult de 200.000 de gadgeturi Vision Pro la nivel mondial, însă este de așteptat ca noul dispozitiv să aibă o contribuție majoră la bilanțul financiar al companiei americane în circa cinci ani.
Puțini sunt cei care se așteaptă ca Vision Pro să devină un dispozitiv de masă în primii ani, având în vedere prețul mai mare decât se aștepta, de 3.500 de dolari, însă estimările de pe Wall Street sunt încă foarte diferite în ceea ce privește așteptările de vânzări, potrivit Business Insider.
Bank of America se așteaptă ca Apple să vândă 1,5 milioane de unități Vision Pro în primul an, în timp ce Wedbush se așteaptă la vânzări de numai 150.000 de unități în primul an. Aceste intervale implică faptul că Vision Pro va genera venituri între 525 milioane și 5,2 miliarde de dolari anul viitor.
În plus față de noile dispozitive lansate de mai multe companii, piața AR/VR se află încă în stadiile sale critice de dezvoltare.
„Este uimitor să vedem noile funcționalități și caracteristici care apar pe căștile AR/VR în prezent, și deși inițial pot atrage un public select, acestea se vor dezvolta și vor câștiga treptat popularitate printre utilizatori”, spune Ramon T. Llamas, director de cercetare pentru dispozitive mobile și AR/VR la IDC. „Caracteristici precum urmărirea ochilor și senzorii de mediu, precum și potențialul experiențelor și software-urilor bazate pe AI – toate aflate încă în stadiile incipiente – vor deveni în cele din urmă mai răspândite și vor stimula noi cazuri de utilizare. Chiar și căștile AR/VR care vor apărea încă din 2025 vor face ca căștile actuale să pară învechite.”
În prezent, căștile VR (care blochează vederea utilizatorului) domină piața în ansamblu, dar căștile AR (cu ecrane transparente sau semitransparente) au înregistrat o creștere solidă în T1, cu un avans de 12,6% față de anul precedent. Această creștere a fost generată în principal de căștile simple, precum cele de la Nreal (acum Xreal), care acționează ca ecrane externe pentru dispozitivele conectate. Între timp, căștile mai avansate, capabile de localizare și mapare simultană (SLAM) și manipulare a obiectelor 3D, au înregistrat o scădere în acest prim trimestru, în mare parte din cauza dificultăților întâmpinate de Microsoft, notează analiștii IDC.
Căștile AR și VR deschid noi orizonturi și explorează noi posibilități în diferite domenii. Acestea pot oferi o modalitate interactivă de învățare și de explorare a informațiilor complexe, pot permite medicilor să simuleze intervenții chirurgicale și să îmbunătățească formarea medicală, pot crea experiențe captivante și imersive în divertisment și pot revoluționa modul în care lucrăm, colaborăm și interacționăm cu tehnologia în general.
339