Dacă autoritățile guvernamentale de reglementare vor avea câștig de cauză împotriva Google în cel mai mare proces antitrust din Statele Unite din ultimul sfert de secol, este posibil să se producă schimbări drastice care vor submina dominația unui motor de căutare care definește internetul pentru miliarde de oameni, scrie Associated Press.
În timp ce procesul care investighează practicile comerciale ale Google se apropie de jumătatea drumului, este încă prea devreme pentru a spune dacă judecătorul districtual Amit Mehta va fi de partea Departamentului de Justiție și va încerca să pună cătușe uneia dintre cele mai puternice companii de tehnologie din lume.
În cazul în care Mehta va decide că Google a deținut un monopol ilegal în domeniul căutării, pedeapsa ar putea deschide noi căi online pe care consumatorii și întreprinderile să le exploreze în căutarea de informații, divertisment și comerț.
„Judecătorul poate obliga Google să deschidă porțile, astfel încât mai multe startup-uri și concurenți terți să poată exercita o presiune concurențială mai mare asupra Google, ceea ce va crea servicii online de mai bună calitate”, a declarat Luther Lowe, vicepreședinte senior pentru politici publice la Yelp. Site-ul de evaluare a afacerilor online a fost unul dintre cei mai aprigi critici ai Google, în timp ce și-a petrecut mai mult de un deceniu criticând strategia care favorizează propriile servicii în rezultatele căutărilor.
Motorul de căutare Google și-a câștigat o cotă de piață uriașă prin prezentarea aproape instantanee de informații utile, culese din miliardele de site-uri web indexate de când Larry Page și Sergey Brin, foști absolvenți ai Universității Stanford, au dezvoltat această tehnologie la sfârșitul anilor 1990.
Pe lângă magia sa tehnologică, Google plătește, de asemenea, miliarde de dolari în fiecare an pentru a se asigura că motorul său de căutare este alegerea implicită pentru a răspunde la interogările introduse în cele mai populare smartphone-uri și browsere web din lume.
Aceste acorduri nu împiedică utilizatorii să treacă la un alt motor de căutare în setările lor, dar este un proces plictisitor pe care puțini oameni se obosesc să îl parcurgă. Această realitate este motivul pentru care Google este dispus să plătească atât de mult pentru această poziție privilegiată, potrivit Departamentului de Justiție.
Plățile efectuate de Google pentru un loc preeminent în domeniul căutării – inclusiv o sumă estimată între 15 și 20 de miliarde de dolari pe an numai pentru Apple – se află în fruntea cazului Departamentului de Justiție, ceea ce face probabil ca judecătorul să le interzică dacă va decide împotriva Google.
În cazul în care acest lucru se va întâmpla, experții consideră că cea mai probabilă soluție în SUA ar fi cerința ca smartphone-urile și browserele web să afișeze o paletă de motoare de căutare diferite în timpul procesului de configurare. Este un lucru care se face deja în Europa, unde toate indiciile, până în prezent, arată că majoritatea oamenilor optează în continuare pentru Google.
Acest lucru s-ar putea datora faptului că ei cred că Google este cu adevărat cel mai bun motor de căutare – așa cum susține Google în apărarea sa – sau pur și simplu au mai multă încredere în această marcă decât în opțiunile rivale, cum ar fi Bing de la Microsoft sau DuckDuckGo, care se concentrează pe confidențialitate.
Directorul general al Microsoft, Satya Nadella, a afirmat că Google are o influență aproape hipnotică asupra utilizatorilor în timp ce depunea mărturie la începutul acestei luni în timpul procesului.
„Vă treziți dimineața, vă spălați pe dinți și căutați pe Google”, a spus Nadella. El a adăugat apoi că singura modalitate de a rupe acest obicei este schimbarea alegerii implicite.
Atâta timp cât o hotărâre nu îi exclude pe rivalii Google să plătească pentru a fi motorul de căutare automat pe smartphone-uri și browsere web, Microsoft ar putea cumpăra poziția implicită pentru Bing – o oportunitate pe care Nadella a indicat că o va profita.
„Există valori implicite – singurul lucru care contează în ceea ce privește schimbarea comportamentului de căutare”, a declarat Nadella.
Florian Schaub, profesor asociat de informatică la Universitatea din Michigan, consideră că cel mai corect rezultat al procesului ar fi o interdicție generalizată a tuturor acordurilor implicite între două companii.
„Mediul actual este modelat de o arhitectură concepută de marile companii care controlează spațiul”, a spus Schaub. „Ceea ce poate face guvernul este să injecteze un pic de neutralism în această situație și să ofere consumatorilor niște opțiuni reale. Dacă oamenii aleg în continuare să folosească Google, aceasta este cel puțin o alegere a consumatorului, ceea ce ar fi mai bine decât să îi facă pe oameni să se limiteze la o opțiune implicită pentru că sunt condiționați de această opțiune implicită.”
În mărturia sa din timpul procesului, directorul executiv al Apple, Eddy Cue, a declarat că societatea a adoptat Google ca motor de căutare preferat pe iPhone și pe alte produse, deoarece oferă cea mai bună experiență pentru clienții săi. Această poziție a stârnit speculații potrivit cărora, dacă Apple este împiedicată să folosească Google ca motor de căutare implicit pe iPhone, ar putea să-și flexeze mușchii în calitate de cea mai bogată companie din lume pentru a-și dezvolta propria tehnologie de căutare.
Cu toate acestea, o interdicție generală a acordurilor de căutare implicite care au fost foarte profitabile pentru Apple și pentru alte companii, cum ar fi furnizorul de servicii wireless Verizon, ar putea declanșa consecințe neintenționate, cum ar fi creșterea prețurilor la alte produse populare.
„Dacă Google nu mai plătește sume mari de bani către Apple și alte companii, acestea ar putea crește prețurile pentru dispozitivele lor”, a declarat David Olson, profesor asociat la Boston College Law School, care urmărește procesul antitrust. „Nu cred că vor fi mari, dar am putea asista la unele creșteri de prețuri, deoarece Google a subvenționat, în esență, costul unor dispozitive precum iPhone.”
O altă consecință a interzicerii acordurilor de căutare implicite este că Google ar putea avea în continuare un avantaj dominant în domeniul căutării, dacă oamenii continuă să o aleagă în mod proactiv, iar compania ar avea miliarde de dolari în plus pentru a cheltui în alte domenii, bani pe care altădată îi consacra unor acorduri de care nu avea de fapt deloc nevoie.
„Google trebuie să creadă că obține un mare beneficiu de pe urma acestor acorduri implicite, dar poate că acestea nu valorează chiar atât de mult”, a spus Olson. „Poate că analiza lor de cost/beneficiu este greșită și se vor alege cu mai mulți bani și la fel de multă dominație. Asta ar fi ironic”.
Deși procesul se concentrează pe motorul de căutare al Google, o victorie a guvernului ar putea avea consecințe mai ample în întreaga industrie tehnologică dacă Mehta ar decide că toate setările implicite sunt anticoncurențiale și ar scoate în afara legii toate setările implicite din setări.
„Dacă unul dintre rezultatele procesului este că trebuie să existe mai multe opțiuni neutre, acest lucru nu ar afecta doar Google pe telefoanele Android, ci ar putea afecta și Apple și iPhone”, a declarat Schaub. „Înseamnă că telefoanele Google ar putea fi nevoite să ofere (asistentul virtual al Apple) Siri ca o alternativă la asistentul Google? Sau dispozitivele Apple ar trebui să ofere Google Assistant?”.
O astfel de decizie ar deschide o fisură în zidul digital pe care Apple l-a construit în jurul iPhone pentru a oferi propriului software și anumitor produse de companie, cum ar fi Siri, acces exclusiv la cei peste 1 miliard de utilizatori ai dispozitivului, pregătind terenul pentru o altă potențială bătălie juridică.
328