Creatorii americani de conţinut de pe TikTok le-au cerut urmăritorilor să se aboneze la canalele lor de pe platforme rivale precum Instagram, deţinută de Meta şi YouTube, platforma grupului Alphabet, după ce o instanţă federală de apel a decis că aplicaţia de social media ar putea fi interzisă dacă nu este vândută unei companii din SUA până pe 19 ianuarie. Totodată, agenţii de publicitate TikTok nu s-au grăbit să-şi schimbe bugetele de marketing.
TikTok a devenit o forţă digitală majoră din SUA, deoarece a crescut la 170 de milioane de utilizatori din SUA, în special tinerii atraşi de videoclipurile sale scurte.
Platforma a absorbit agenţii de publicitate de la unii dintre cei mai mari jucători din SUA şi a adăugat platforma comercială TikTok Shop, care a devenit o piaţă pentru firmele mici.
Congresul SUA, temându-se că proprietarii chinezi ai TikTok adună informaţii despre consumatorii americani, a adoptat o lege prin care proprietarul său, ByteDance, susţinut de chinezi, să cedeze TikTok în SUA sau să fie interzisă.
Vineri, o curte federală de apel a menţinut legea. Ameninţările politicienilor şi ale altora la adresa TikTok s-au dezvoltat timp de ani de zile, ceea ce i-a determinat pe unii utilizatori să elimine ameninţările recente.
Acest lucru a părut să se schimbe vineri, cu perspectiva unei interdicţii în doar şase săptămâni. Un recurs la Curtea Supremă este încă posibil.
”Pentru prima dată îmi dau seama că o mare parte din ceea ce am lucrat ar putea dispărea”, a declarat Chris Mowrey, un influenser al reţelelor sociale cu 470.000 de urmăritori pe TikTok, pentru Reuters.
”Nu cred că s-a vorbit suficient despre cât de dăunător va fi din punct de vedere economic pentru firmele mici şi creatori”.
În aplicaţie, urmăritorii şi creatorii de conţinut şi-au exprimat îngrijorarea şi confuzia, mulţi spunând că se îndoiesc că platforma va supravieţui şi că sunt pregătiţi pentru ce e mai rău.
Chris Burkett, un creator de conţinut pe TikTok, cu 1,3 milioane de oameni care urmăresc videoclipurile despre stilul de viaţă al bărbaţilor, a spus că nu crede că platforma va dura.
”Nu cred că această aplicaţie are longevitate în Statele Unite”, a spus el într-o postare video, cerând publicului său să-l urmărească pe alte platforme de socializare, cum ar fi Instagram, YouTube, X şi Threads.
”Am alocat atâţia ani şi atât de mult timp în construirea comunităţii noastre aici”, a spus creatorul de conţinut pentru călătorii culinare SnipingForDom, care are 898.000 de urmăritori în aplicaţie. Deşi nu credea că sfârşitul este aproape pentru TikTok, le-a spus totuşi urmăritorilor să-l contacteze pe pagina sa de Instagram. Alţii aşteptau şi ei mai multe informaţii.
Sarah Jannetti, un consultant TikTok Shop, a spus că clienţii săi nu sunt îngrijoraţi de o potenţială interdicţie TikTok şi nu îşi vor schimba afacerile ”până când nu vor vedea ceva mai concret”.
Grupul chinez de tehnologie ByteDance trebuie să vândă activele TikTok din SUA până pe 19 ianuarie, altfel aplicaţia care este folosită de 170 de milioane de americani se va confrunta cu o interdicţie fără precedent, care pune în pericol venituri de miliarde de dolari din reclame.
TikTok şi ByteDance au susţinut că legea este neconstituţională şi încalcă dreptul americanilor la libertatea de exprimare.
Într-un e-mail adresat vineri agenţilor de publicitate, care a fost văzut de Reuters, preşedintele TikTok pentru soluţii de afaceri globale, Blake Chandlee, a declarat că compania intenţionează să solicite ”o ordonanţă pentru a opri intrarea în vigoare a interdicţiei TikTok până când Curtea Supremă a Statelor Unite are posibilitatea de a o revizu.”
Cu viitorul TikTok incert în SUA, directorii de publicitate au spus că mărcile îşi menţin activităţile în aplicaţie, asigurându-se în acelaşi timp că au un plan B.
”Agenţii de publicitate nu s-au retras de la TikTok, deşi mulţi dezvoltă planuri de urgenţă pentru o potenţială realocare a investiţiilor în cazul în care ar exista o interdicţie”, a declarat Jason Lee, vicepreşedinte executiv pentru siguranţa mărcii la agenţia de media Horizon Media.
Horizon lucrează cu clienţii pentru a se pregăti pentru o varietate de scenarii dacă aplicaţia este vândută sau interzisă, a spus Lee.
Meta, proprietarul Facebook şi Instagram, va câştiga majoritatea veniturilor din reclame, dacă aplicaţia este interzisă, urmată de YouTube a grupului Alphabet, a declarat Erik Huberman, CEO al agenţiei de marketing Hawke Media.
Ambele companii au introdus funcţii video de scurtă durată în ultimii ani pentru a concura cu TikTok.
Totuşi, ”nu există nicio decizie de luat până nu există o decizie de luat”, a spus el.
Aplicaţia continuă să aibă un public activ, ceea ce face improbabil ca mărcile să se retragă prematur.
”La sfârşitul zilei, agenţii de publicitate nu vor abandona nava decât dacă clienţii lor o fac mai întâi”, a spus Lance Wolder, şeful de strategie la firma de publicitate digitală PadSquad.
Veniturile din reclame ale TikTok în SUA vor ajunge la 12,3 miliarde de dolari în acest an, potrivit estimărilor firmei de cercetare Emarketer.
Prin comparaţie, analiştii se aşteaptă, în medie, că veniturile din publicitate ale Meta Platforms în 2024 vor ajunge la aproximativ 159 de miliarde de dolari, conform datelor LSEG.
”Pierderea TikTok în SUA ar provoca o schimbare majoră în peisajul social, în avantajul Meta, YouTube şi Snap, în timp va dăuna creatorilor de conţinut şi firmelor mici care se bazează pe aplicaţie pentru a-şi câştiga existenţa”, a declarat Jasmine Enberg, analist principal la Emarketer.
Potenţialul avantaj pentru companiile rivale TikTok a propulsat vineri acţiunile acestora. Acţiunile Meta Platforms au crescut la un nivel record istoric de 629,78 USD
Acţiunile Alphabet au crescut cu 1,1%, la 176,21 USD. Titlurile Trump Media, care operează aplicaţia Truth Social şi este deţinută în majoritate de preşedintele ales Donald Trump, au crescut cu 3%, la 34,78 USD.
Acţiunile Snap, proprietarul aplicaţiei de mesagerie Snapchat, au crescut cu 1,89%, la 12,40 USD.
148