2020 a demonstrat cât de importantă au devenit infrastructurile conectate și serviciile digitale pentru funcționarea zilnică a societății. Această realizare a condus la o schimbare a atitudinilor față de viața privată și a modului în care cetățenii, organizațiile și guvernele o percep.
Ca răspuns, experții în confidențialitate ai Kaspersky își împărtășesc viziunea asupra schimbărilor care vor avea loc în domeniul confidențialității în anul 2021. Printre aceste provocări, este evidentă o tendință - faptul că jucătorii din fiecare domeniu reprezintă o ciocnire de forțe contrare. Furnizorii de toate dimensiunile vor începe să colecteze date din ce în ce mai diverse; în timp ce guvernele răspund cu noi reglementări; iar utilizatorii încep să vadă confidențialitatea ca pe o propunere de valoare pentru care sunt dispuși să plătească.
Aceste previziuni au fost conturate pe baza schimbărilor și tendințelor la care au asistat experții în confidențialitate de la Kaspersky în 2020. Potrivit cercetătorilor, ecartul mare dintre diferitele părți interesate de subiectele privind confidențialitatea și colectarea datelor este rezultatul următoarelor tendințe:
- Confidențialitatea consumatorilor va fi un argument valoros și, în majoritatea cazurilor, va costa bani. Colectarea sporită a datelor în timpul pandemiei și tulburările politice în creștere, care s-au mutat pe platformele digitale, s-au combinat pentru a produce o creștere rapidă a conștientizării publicului cu privire la colectarea neîngrădită a datelor. Pe măsură ce tot mai mulți utilizatori caută să își păstreze confidențialitatea, organizațiile răspund oferind produse axate pe confidențialitate - al căror număr și a căror diversitate vor crește.
- Furnizorii de dispozitive inteligente de sănătate vor colecta date din ce în ce mai diverse - și le vor folosi în moduri mult mai diferite. Datele stocate de fitness trackere, monitoare de tensiune arterială și alte dispozitive oferă informații atât de valoroase încât au fost deja utilizate în anumite dosare în instanță, ca să nu mai vorbim de specialiștii în marketing și de asigurătorii care, de asemenea, consideră acest lucru extrem de util. Iar sănătatea fiind o preocupare publică, cererea pentru astfel de date va continua să crească.
- Guvernele vor deveni din ce în ce mai atente cu privire la stocarea datelor de către big-tech - și vor fi mai active în ceea ce privește noile reglementări. Accesul la datele utilizatorilor deschide o gamă largă de oportunități - lupta împotriva abuzului asupra copiilor sau eficientizarea traficului în oraș. De asemenea, gândiți-vă la limitarea disidenței. Cu toate acestea, majoritatea organizațiilor private refuzând să partajeze aceste date, guvernele vor răspunde fără îndoială cu mai multe reglementări care împiedică confidențialitatea online, cu cele mai aprinse dezbateri vizând tehnologiile de păstrare a confidențialității precum criptarea end-to-end, DNS-over-HTTPS și criptomonedele.
- Companiile de date vor găsi surse de date din ce în ce mai creative și, uneori, mai intruzive, pentru a alimenta tehnologia de analiză comportamentală. Analiza comportamentală bazată pe date este un joc periculos. Erorile pot dăuna oamenilor, în timp ce calitatea reală a acestor sisteme este adesea un secret comercial. Totuși, acest lucru nu va împiedica organizațiile care lucrează în acest domeniu să găsească modalități mai creative de a profila utilizatorii în funcție de ceea ce le place să facă - și astfel le vor influența viața.
- Calculele multi-party, confidențialitatea diferențială și studiul federalizat vor fi adoptate pe scară mai largă - precum și edge computing. Pe măsură ce companiile devin mai conștiente de datele de care au nevoie în realitate și consumatorii resping colectarea necontrolată de date, apar instrumente de confidențialitate mai avansate și sunt adoptate pe scară largă, în timp ce organizațiile mari de tehnologie se îndreaptă spre a garanta utilizatorilor standarde noi și stricte de confidențialitate. Va apărea hardware mai avansat, care va permite dezvoltatorilor să creeze instrumente capabile de procesare avansată a datelor, reducând astfel cantitatea de date partajată de utilizatori cu organizațiile.
„Anul trecut, mulți utilizatori au realizat pentru prima dată cât de multe informații împărtășesc și ce primesc în schimb. Cu un nivel de conștientizare crescut vine o mai bună înțelegere a dreptului la viață privată și a modului de exercitare a acesteia. Drept urmare, confidențialitatea a devenit o problemă hotărâtoare la intersecția intereselor guvernamentale, corporative și personale, ceea ce a dat naștere multor tendințe diferite și chiar contradictorii în modul în care sunt colectate datele și în care este asigurată păstrarea confidențialității - sau, dimpotrivă, încălcată. Sper că anul acesta și în anii următori vom putea găsi un echilibru între utilizarea datelor de către guverne și întreprinderi și respectarea dreptului la viață privată”, spune Vladislav Tushkanov, expert în confidențialitate la Kaspersky. „Într-o notă finală, aș dori să evidențiez că, deși noi, consumatorii, nu avem control deplin asupra datelor noastre, putem face multe pentru a revendica o parte din confidențialitatea și controlul datelor noastre personale.”
Citiți raportul detaliat al previziunilor Kaspersky legate de confidențialitate pentru 2021 pe Securelist.
Aceste predicții fac parte din Buletinul de securitate Kaspersky (KSB) - o serie anuală de previziuni și articole analitice privind schimbările cheie din lumea securității cibernetice. Mai multe rapoarte de acest fel găsiți aici.
Pentru a afla mai multe despre aspectele confidențialității online pe rețelele sociale, Kaspersky recomandă utilizarea Privacy Checker, un instrument simplu care descrie fiecare setare dintr-o rețea socială aleasă și oferă sfaturi despre cum să o configurați pentru diferite niveluri de confidențialitate pe diferite platforme. Privacy Checker nu se limitează la rețelele sociale; poate ajuta utilizatorii să își configureze sistemul de operare pentru un nivel ridicat al confidențialității datelor.
662