Procentul organizaţiilor care investesc peste 30% din bugetele lor de tehnologie în Inteligenţa Artificială va creşte la 49%, până în 2024. Comparativ, în 2021, 19% dintre companiile analizate au folosit peste 30% din bugetele lor de tehnologie pentru proiecte de AI, arată un studiu global realizat de Accenture.
Doar 12% dintre companii utilizează Inteligenţa Artificială la un nivel de maturitate care atinge un avantaj competitiv, în timp ce majoritatea organizaţiilor încă experimentează cu tehnologia, conform studiului realizat de Accenture (NYSE: ACN).
”Indiferent de industrie, impactul Inteligenţei Artificiale asupra companiilor este în creştere şi se accelerează. Cele mai mari companii din lume care au discutat despre AI în cadrul conferinţelor lor privind rezultatele financiare în 2021 au avut cu 40% mai multe şanse să vadă o creştere în preţul acţiunilor - de la 23% în 2018. În plus, investiţiile în materie de inteligenţă artificială sunt în creştere. În 2021, 19% dintre companiile analizate au folosit peste 30% din bugetele lor de tehnologie pentru proiecte de AI. Până în 2024, procentul organizaţiilor care investesc peste 30% din bugetele lor de tehnologie în AI va creşte la 49%”, relevă studiul.
Ulterior, modelele de învăţare automată utilizate pentru cercetare sugerează că ponderea companiilor AI Achievers va creşte rapid de la 12% în prezent la 27% până în 2024. În acelaşi interval de timp, scorul general al maturităţii AI va creşte de la 36 în prezent la 50.
"Adoptarea inteligenţei artificiale la scară largă şi încorporarea ei mai profundă în toate aspectele afacerii nu mai este o alegere, ci o necesitate şi o oportunitate cu care se confruntă fiecare industrie, organizaţie şi lider. În timp ce ştiinţa inteligenţei artificiale este revoluţionară, valorificarea ei pe deplin este o artă pe care liderii trebuie să o practice în mod continuu. Raportul nostru oferă recomandări aplicabile despre cum să creşti nivelul de maturitate AI pentru a te alătura grupului AI Achievers", a declarat Sanjeev Vohra, lider global pentru Applied Intelligence la Accenture.
Studiul ”The Art of AI Maturity: Advancing from Practice to Performance” prezintă diferite strategii pentru a implementa cu succes Inteligenţa Artificială şi introduce un nou tip de indice care exprimă maturitatea AI a companiilor pe o scară de la 0 la 100. Conform raportului, maturitatea AI reprezintă gradul în care companiile îşi depăşesc competitorii într-o combinaţie de capacităţi fundamentale şi diferenţiate legate de AI. Aceste capacităţi includ tehnologia - datele, AI, cloud-ul - precum şi strategia organizaţională, conceptul de AI responsabil, sprijinul din partea executivilor, talentul şi cultura.
Indicele plasează maturitatea AI a organizaţiilor la un nivel mediu, cu un scor de 36, dezvăluind că majoritatea companiilor au un potenţial semnificativ de îmbunătăţire. Studiul arată că 12% dintre organizaţii folosesc deja Inteligenţa Artificială pentru a-şi depăşi concurenţii. Denumite AI Achievers, acestea au ajuns la 64 pe scara de maturitate, aproape de două ori mai mult decât competitorii lor. Mai mult, maturitatea lor relativ ridicată în materie de Inteligenţă Artificială este corelată cu o creştere a veniturilor cu 50% mai mare decât a competitorilor lor.
Analiza arată că majoritatea companiilor (63%) sunt AI Experimenters. Cu un scor de maturitate AI de 29, acestea abia îşi ating potenţialul de Inteligenţă Artificială. La nivelul de mijloc şi oarecum avansaţi în ceea ce priveşte nivelul lor de maturitate AI se află AI Innovators (13%), cu un scor de 50, şi AI Builders (12%), cu un scor de 44.
"Credem că fiecare parte a fiecărei afaceri trebuie să fie transformată de tehnologie, date şi Inteligenţă Artificială, în unele cazuri ducând la o reinventare totală a companiei. AI Achievers le arată colegilor lor ce este posibil atunci când eliberezi întregul potenţial al talentului şi al tehnologiei, lucrând în tandem, susţinut de o viziune clară şi de un angajament pentru schimbare. Dar chiar şi acest grup, cel mai matur, are mult loc de creştere. Şi în timp ce majoritatea industriilor au AI Achievers, acestea variază foarte mult în ceea ce priveşte gradul de maturitate al AI în general şi salturile pe care le vor face", a declarat Sanjeev Vohra, lider global pentru Applied Intelligence la Accenture.
Compania dă şi câteva exemple privind stadiul actual şi viitor al maturităţii inteligenţei artificiale în funcţie de industrie.
Firmele de tehnologie au deja un scor ridicat de maturitate în materie de inteligenţă artificială de 54, care va creşte moderat până la 60 în 2024 şi le va poziţiona la vârful maturităţii în materie de AI în toate industriile.
La polul opus, constructorii şi furnizorii de automobile vor trece de la un număr moderat de 39 în prezent la 57 în doi ani - mizând pe o creştere semnificativă a vânzărilor de vehicule cu AI care se conduc singure.
În mod similar, companiile de retail vor evolua în ceea ce priveşte maturitatea AI, de la 38 în prezent la 54 în 2024, multe dintre ele manifestând un angajament mai profund faţă de transformarea AI faţă de companiile din alte industrii. Spre exemplu, compania Walgreens Boots, ca parte a eforturilor sale de a crea o organizaţie bazată mai mult pe date care să poată oferi clienţilor servicii digitale foarte personalizate, a migrat de la bazele de date tradiţionale la baze de date şi analize avansate în cloud. De asemenea, compania a construit peste 100 de produse cu Inteligenţă Artificială de mare valoare care creează profiluri detaliate ale clienţilor şi o ajută să optimizeze mai bine inventarul şi preţurile.
Cercetarea, intitulată "The Art of AI Maturity: Advancing from Practice to Performance" se bazează pe datele financiare şi nefinanciare a 1.176 de firme care utilizează AI şi pe datele unui sondaj realizat în perioada august - septembrie 2021, realizat în 16 industrii (Aerospaţială şi Apărare, Automobile; Bunuri de consum şi Servicii; Produse chimice; Energie; Servicii financiare; Sănătate; Echipamente industriale; Ştiinţe ale vieţii; Resurse naturale; Servicii publice; Comerţ cu amănuntul; Tehnologie; Telecomunicaţii, media şi divertisment; Călătorii şi transport; Utilităţi) şi 15 ţări (Australia, Brazilia, Canada, China, Franţa, Germania, India, Israel, Italia, Japonia, Singapore, Africa de Sud, Spania, Regatul Unit, SUA). Datele au alimentat modelele de învăţare automată, care au determinat performanţele companiilor în cadrul unui set de capacităţi legate de AI - în principal capacităţi "fundamentale", de care companiile au nevoie pentru a concura în domeniul AI, şi în principal capacităţi de "diferenţiere", care oferă companiilor un avantaj competitiv cu ajutorul AI. Rezultatele celor două modele au fost combinate într-un singur indice care măsoară maturitatea AI pe o scară de la 0 la 100.
486