Un studiu realizat pe mai bine de 20.000 de persoane la nivel global arată o lipsă de încredere a consumatorilor în toate sectoarele de activitate, în ceea ce priveşte protecţia datelor lor personale. Cel mai scăzut nivel de încredere din partea utilizatorilor atunci când vine vorba despre păstrarea în siguranţă a datelor personale se înregistrează în cazul companiilor care administrează platforme de tipul social media, guvernelor, dar şi al industriei media şi de divertisment. La polul opus, de un grad ridicat de încredere în privinţa respectării legislaţiei privind protecţia datelor personale se bucură sectorul financiar, cel medical şi companiile de tehnologie de consum.
„Potrivit Thales Consumer Digital Trust Index 2022 - sondaj realizat de Opinium şi în parteneriat cu Universitatea din Warwick, companiile de Social Media (18%), guvernul (14%) şi organizaţiile din domeniul media şi divertisment (12%) au înregistrat cel mai scăzut nivel de încredere din partea utilizatorilor atunci când vine vorba de păstrarea în siguranţă a datelor personale.De asemenea, studiul a constatat că sectorul bancar şi financiar (42%), furnizorii de servicii medicale (37%) şi companiile de tehnologie de consum (32%) sunt industriile care se bucură de cea mai mare încredere în rândul consumatorilor, în ceea ce priveşte protecţia informaţiilor sensibile”, se arată într-un comunicat dat publicităţii de compania Thales. Conform sursei citate, cel mai scăzut grad de încredere cu privire la protecţia datelor personale şi a serviciilor digitale îl au germanii (23%), australienii, britanicii şi francezii (20%). În schimb, utilizatorii din Brazilia (95%), Mexic (92%) şi Emiratele Arabe Unite (91%) au raportat cele mai ridicate niveluri de încredere. „Aceste diferenţe între ţări sunt, probabil, rezultatul reglementărilor privind protecţia datelor, cum ar fi GDPR, care generează o conştientizare mai largă a dreptului la confidenţialitate”, sunt de părere co-autorii studiului.Raportul realizat în urma chestionării a peste 21.000 de persoane la nivel global indică faptul că majoritatea utilizatorilor, respectiv 82%, au raportat un impact negativ asupra vieţii lor în urma unei breşe de securitate care le-a expus datele personale. „Utilizarea frauduloasă a informaţiilor financiare (31%), utilizarea frauduloasă a informaţiilor personale identificabile (25%) şi faptul că au fost ţinta unor escrocherii personalizate bazate pe date personale (25%) au fost principalele cauze. Frauda financiară a fost pe primul loc în toate ţările implicate în sondaj, excepţii fiind: Germania (fraudă cu informaţii personale identificabile: 31%). Japonia (furt de identitate: 30%) şi Marea Britanie (escrocherii personalizate: 25%)”, mai arată rezultatele studiului.Unu din cinci consumatori a renunţat să mai folosească serviciile unei companii care a suferit o breşă de securitate, iar aproape unu din zece (mai exact 8%) a întreprins acţiuni în justiţie împotriva unei companii, în timp ce un procent similar (9%) ia în considerare acest lucru în urma unei breşe de securitate.„În sectorul serviciilor bancare şi financiare, majoritatea consumatorilor (69%) sunt dispuşi să-şi petreacă mai mult timp pentru a activa măsuri de securitate suplimentare pentru datele personale pe care le stochează. Urmează securizarea comunicării prin e-mail (54%), social media (48%), cumpărăturile online sau comerţul electronic (44%). Doar o treime (33%) dintre utilizatori petrec timp implementând măsuri suplimentare de securitate în domeniul serviciilor medicale şi doar un sfert (24%) le activează pentru operaţiuni în sectorul turismului”, precizează raportul.Conform sursei citate, în cazul organizaţiilor care suferă o breşă de securitate, utilizatorii din întreaga lume sunt de acord că ar trebui implementate măsuri mai bune de securizare a datelor, cum ar fi criptarea şi protocoalele de autentificare a utilizatorilor. Mai mult de jumătate (54%) consideră că acest lucru ar trebui să fie obligatoriu. 53% vor despăgubirea victimelor, 46% cer angajarea de specialişti pentru a se asigura că astfel de breşe nu vor mai apărea, 43% spun că organizaţiile trebuie să fie responsabile de recuperarea şi returnarea datelor personale ale victimelor, iar 42% cer respectarea unor reglementări mai stricte. Pe de altă parte, doar 31% dintre consumatori cred că este nevoie de amenzi mai mari împotriva companiilor care s-au confruntat cu o breşă de securitate.„Consumatorii din întreaga lume au arătat cât de importantă este pentru ei securitatea atunci când vine vorba de serviciile digitale şi de datele lor personale. În timp ce mulţi ar presupune că despăgubirile vor fi considerate a fi cele mai importante, principala preocupare este securizarea sistemului şi a informaţiilor viitorilor utilizatori. În plus, aproape de două ori mai mulţi utilizatori au dorit să se asigure că riscul unor viitoare breşe de securitate este redus în primul rând prin implementarea unor protocoale mai bune de criptare şi autentificare şi nu prin stabilirea unor amenzi mari. Acest lucru indică faptul că aceştia îşi doresc schimbări reale şi tangibile în ceea ce priveşte practicile de securitate cibernetică", a declarat vicepreşedintele executiv Thales, Digital Identity and Security, Philippe Vallée.Sondajul care a stat la baza raportului a fost realizat chestionând peste 21.000 de persoane din Australia, Brazilia, Franţa, Germania, Hong Kong, Japonia, Mexic, Singapore, Emiratele Arabe Unite, Marea Britanie şi Statele Unite.
393