Concernul sud-coreean Samsung Electronics Co. se îndreaptă spre cel mai mic profit de după criza financiar mondială, ca urmare a încetinirii semnificative a cererii în sectorul tehnologiei care a provocat pierderi pentru divizia de semiconductori a Samsung, transmite Bloomberg.
Producătorul sud-coreean de semiconductori, care ar urma să dea vineri publicităţii rezultatele preliminare pentru primele trei luni ale acestui an, este aşteptat să anunţe o prăbuşire cu 90% a profitului operaţional, până la 1.450 miliarde de woni (1,1 miliarde de dolari), potrivit analiştilor intervievaţi de Bloomberg. Acesta ar urma să fie cel mai mic profit trimestrial înregistrat de Samsung după 2009.
Chiar dacă industria semiconductorilor este renumită pentru ciclurile sale de tip "boom-and-bust" (-expansiune-contracţie-nr.), aceasta a trecut prin unul dintre cele mai grave cicluri de acest fel din istorie în perioada Covid. În prima fază a pandemiei, cererea de semiconductori a explodat, pe măsură ce consumatori au cumpărat noi computere şi smartphone-uri, ceea ce a determinat producătorii precum Samsung să majoreze producţia. Însă, ulterior, vânzările s-au prăbuşit odată cu ridicarea restricţiilor şi au scăzut şi mai mult odată cu inflaţia accelerată, majorarea dobânzilor şi alte probleme cu care se confruntă economia mondială.
Această situaţie face ca industria mondială a cipurilor de memorie, evaluată la 160 de miliarde de dolari, să se confrunte cu un declaj în creştere între ofertă şi cerere. Stocurile de semiconductori au crescut iar preţurile pentru memoriile de tip DRAM şi NAND s-au prăbuşit. Samsung, cel mai mare jucător pe segmentul cipurilor de memorie, ar urma să anunţe vineri pierderi de 2,7 miliarde de dolari pentru divizia sa de semiconductori.
"Cea mai mare problemă în prezent este aceea că stocurile de cipuri sunt mult prea mari, pentru a fi diminuate, iar compania va fi nevoită să reducă producţia", spune Lee Seung-woo, analist la Eugene Investment & Securities.
Preţurile la cipurile DRAM, un tip de cipuri de memorie utilizate la computere şi telefoane, au scăzut cu 20% în primul trimestru şi ar urma să scadă cu alte 10% până la 15% în al doilea trimestru, potrivit firmei de cercetare de piaţă TrendForce. În cazul cipurilor de memorie NAND, preţurile au scăzut cu 15% în primele trei luni şi ar urma să scadă cu alte 5% până la 10% în al doilea trimestru.
Potrivit datelor oficiale, exporturile de cipuri ale Coreei de Sud au scăzut cu 34,5% în luna martie, după un declin de peste 40% în luna februarie. Exporturile totale spre China, cel mai mare partener comercial al Coreei de Sud, au scăzut cu 33,4% pe măsură ce a doua mare economie a lumii resimte efectele unei încetiniri a ritmului de creştere.
Sanjay Mehrotra, director general la producătorul rival de cipuri de memorie Micron Technology Inc., a declarat săptămâna trecută că este optimist cu privire la revenirea pieţei în acest an pe măsură ce nivelul stocurilor se va reduce iar cererea îşi va reveni. Cu toate acestea, orice îmbunătăţire va depinde de reducerea producţiei în rândul marilor producători de cipuri. "Revenirea ar putea fi accelerată dacă vor fi decise noi reduceri ale ofertei", a spus Sanjay Mehrotra.
Însă Samsung nu a redus producţia. În timp ce Micron, SK Hynix Inc. şi Kioxia Holdings Corp. au diminuat investiţiile şi au redus producţia, în speranţa că vor pune capăt unor noi reduceri ale preţurilor, cel mai mare producător de cipuri de memorie continuă programele de investiţii.
La Pyeongtaek, angajaţii Samsung construiesc cea de-a patra uzină gigantică a grupului şi intenţionează să adauge alte două noi linii de producţie până la finele acestui deceniu. Pe lângă cipuri de memorie, Samsung încearcă să îşi extindă şi operaţiunile din domeniul producţiei de semiconductori, domeniu care în prezent este dominat de Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Recent, Samsung a anunţat noi investiţii în valoare de 300.000 de miliarde de woni (229 miliarde de dolari) pentru o nouă mega-uzină de cipuri la Yongin.
Chiar dacă rivalii şi investitorii au cerut Samsung să urmeze exemplul competitorilor şi să îşi reducă producţia, este puţin probabil ca grupul sud-coreean să facă acest lucru. În luna februarie, CEO-ul de la Samsung, Jay Y. Lee, le-a spus directorilor firmei "să nu se lase afectaţi" de provocările din industrie şi să continue să investească în viitor.
328