Lobby-ul companiilor tech la Bruxelles a crescut la 113 milioane de euro pe an, pe măsură ce eforturile de a influența politica digitală a UE se intensifică, potrivit unor noi date publicate de ONG-urile Corporate Europe Observatory (CEO) și LobbyControl și citate de Euronews.
Cele mai recente cifre arată că 651 de companii și asociații cheltuiesc în mod colectiv peste 113 milioane de euro pe an pentru lobby-ul digital în UE, în creștere cu 16,5% față de 97 de milioane de euro în 2021.
Numai primele 10 corporații digitale de top reprezintă mai mult de o treime din totalul cheltuielilor pentru lobby, cu 40 de milioane de euro.
Legislația de referință a UE pentru a limita puterea Big Tech – Actul privind piețele digitale (DMA) și Actul privind serviciile digitale (DSA) – și noul regulament al blocului privind IA determină companiile de tehnologie să își intensifice puterea de lobby, spun CEO și LobbyControl.
Ambele ONG-uri solicită norme mai stricte privind lobby-ul pentru a aborda influența disproporționată a sectorului tehnologic.
Analiza se bazează pe declarațiile anuale făcute de companii în Registrul de transparență al UE. Prin urmare, datele oferă doar o imagine parțială a situației, deoarece nu includ activitățile de lobby desfășurate de firmele de consultanță în numele societăților.
„Banii nu ar trebui să cumpere accesul și influența în procesul decizional al UE, dar se pare că exact asta este ceea ce urmăresc acești giganți digitali”, a declarat Bran Vranken de la Corporate Europe Observatory.
„Activitatea lor de lobby nu numai că amenință să dilueze în mod fatal o legislație crucială, cum ar fi Legea privind inteligența artificială, dar subminează și procesul decizional democratic.”
Activitatea de lobby pe lângă autoritățile de reglementare ale UE devine „instrumentul preferat” al companiilor de tehnologie pentru a aborda reglementările digitale din ce în ce mai exigente ale UE, potrivit lui Alberto Alemanno, profesor Jean Monnet de drept al Uniunii Europene la HEC Paris și fondator al The Good Lobby.
„Activitatea de lobby a big tech diferă de cea a altor corporații, deoarece se caracterizează prin cheltuieli excesive și tactici agresive”, a declarat Alemanno.
„Aceste companii își valorifică expertiza prin etalarea primatului lor epistemic – mesajul fiind „noi știm cel mai bine cum funcționează tehnologia, lăsați-ne pe noi să ne facem griji și vă promitem că vă vom ține protejați””, a adăugat el.
Meta are cea mai mare factură de lobby la Bruxelles
Meta, fosta Facebook, a cheltuit cel mai mult pe lobby, cu 8 milioane de euro pe an, în creștere de la 5,75 milioane de euro în 2021.
Este urmată îndeaproape de Apple, care și-a dublat cheltuielile de lobby, ajungând la 7 milioane de euro, de la 3,5 milioane de euro în 2021.
Cei mai mari șase investitori în lobby la Bruxelles sunt:
- Meta, 8 milioane de euro
- Apple, 7 milioane de euro
- Bayer, 6 milioane de euro
- Google, 5..5 milioane de euro
- Shell, 5,5 milioane de euro
- Microsoft, 5 milioane de euro
Meta are, de asemenea, cel mai mare număr de lobbyiști pe teren la Bruxelles, cu 17,05 echivalenți cu normă întreagă (ENI), urmată de Huawei (11 ENI), Intel (10 ENI) și IBM (7,25 ENI).
Google, Amazon și Apple și-au mărit, de asemenea, forța de muncă în domeniul lobby-ului la Bruxelles din 2021.
Dintre toate companiile care fac lobby în UE în domeniul politicii digitale, 20% au sediul în SUA, în timp ce mai puțin de 1% au sediul în China sau Hong Kong. În timp ce companiile chineze de tehnologie TikTok (900 000 EUR) și Alibaba (600 000 EUR) investesc în activități de lobby în UE, bugetele lor rămân cu mult în urma celor ale omologilor lor din SUA.
Două companii cu sediul în UE au intrat, de asemenea, în top 10 al cheltuielilor în acest an. Compania spaniolă Telefonica și-a majorat cheltuielile anuale din 2021 de la 1,5 milioane de euro la 2 milioane de euro, în timp ce Deutsche Telekom din Germania și-a dublat cheltuielile de la 1 milion de euro la 2 milioane de euro.
Potrivit ONG-urilor, creșterea cheltuielilor globale de lobby și creșterea concentrării pieței pentru industria tehnologică sunt îngrijorătoare.
„Big tech, în special, are un număr disproporționat de oportunități de a influența politica în favoarea lor, datorită resurselor lor enorme”, a declarat Verena Leyendecker de la LobbyControl.
„Avem nevoie de reguli mai stricte pentru lobby la Bruxelles, dar și de o aplicare ambițioasă a Legii privind piețele digitale (DMA) și a Legii privind serviciile digitale (DSA) ale UE. DMA și DSA oferă modalități de a limita puterea Amazon & Co.”, a adăugat ea.
289