Utilizatorii încă nu au învățat să folosească eficient parolele pentru a se proteja în mediul online. O cercetare Kaspersky Lab a arătat că oamenii se pun în pericol alegând parole nepotrivite și făcând greșeli elementare, care ar putea avea consecințe serioase.
Cercetarea a scos în evidență trei greșeli frecvente, pe care le fac numeroși utilizatori de Internet: (1) folosesc aceeași parolă pentru mai multe conturi, ceea ce înseamnă că, în cazul în care o parolă este aflată, le pot fi sparte mai multe conturi. (2) Utilizatorii folosesc parole simpliste, ușor de dedus și (3) le păstrează într-un loc nesigur, făcând, astfel, inutilă ideea de parolă.
“Având în vedere cantitatea de informații confidențiale pe care le păstrăm online, utilizatorii ar trebui să aibă mai multă grijă atunci când aleg parole cu care să se protejeze. Pare un lucru evident, dar mulți nu își dau seama că fac greșeli elementare de administrare a parolelor. Aceste greșeli echivalează, practic, cu a lăsa ușa deschisă pentru ca oricine să aibă acces la e-mail-urile tale, conturi bancare, fișiere personale și altele”, spune Andrei Mochola, Head of Consumer Business at Kaspersky Lab.
Cercetarea arată că numeroase persoane (aproape una din cinci – 18%) s-au confruntat cu o tentativă de spargere a conturilor, dar puține au setat parole eficiente. De exemplu, doar o treime (30%) dintre utilizatorii de Internet au parole diferite pentru fiecare cont online, în timp ce o persoană din zece folosește aceeași parolă pentru toate conturile online. În cazul în care o parolă ajunge pe mâinile cuiva rău intenționat, acești utilizatori riscă să le fie sparte și folosite toate conturile.
De asemenea, utilizatorii nu creează parole suficient de complicate, care să-i protejeze de compromiterea conturilor și de șantaj. Doar jumătate (47%) dintre ei folosesc parole formate din litere mici și mari, iar doi din trei (64%) folosesc litere și cifre. Așa stau lucrurile, în ciuda convingerii utilizatorilor că au nevoie de parole puternice pentru contul de online banking (51%), e-mail (39%) și în magazinele online (37%).
Studiul mai arată că oamenii nu au un comportament adecvat în ceea ce privește parolele – le dezvăluie altor persoane și folosesc metode nesigure, pentru a și le aminti. Aproape o treime (28%) dintre respondenți au dezvăluit parola unui membru apropiat din familie, iar 11% dintre ei - unor prieteni, mărind șansele ca aceasta să ajungă la cineva rău intenționat, din greșeală. O persoană din cinci (22%) a recunoscut, de asemenea, că și-a notat parolele pe un carnețel, ca să nu le uite. Chiar dacă o parolă este complexă, utilizatorul este vulnerabil pentru că alții o pot vedea și folosi.
“Oamenii fac greșeli elementare atunci când vine vorba de parole online. Cele mai bune parole nu se găsesc în dicționar. Acestea sunt lungi, conțin litere mari și mici, cifre și semne de punctuație. Însă, având în vedere că utilizatorii au, de regulă, multe conturi online, nu este prea simplu să țină minte o parolă sigură pentru fiecare. O soluție de administrare a parolelor îi poate ajuta să țină la îndemână și să genereze parole complexe, care scad riscul de a le fi compromise conturile”, a continuat Mochola.
Kaspersky Password Manager păstrează în siguranță parolele și datele de identificare ale cardurilor și le sincronizează pe toate dispozitivele, astfel încât utilizatorii să nu fie nevoiți să rețină decât o parolă principală.
554