Transparența tranzacțiilor pe platformele on-line va crește
Posted by
Președinția României la Consiliul UE dorește să aducă o contribuție substanțială la crearea unei economii digitale europene, care este bazată pe date, este inovatoare, competitivă și conectată. Prin urmare, Președinția română depune toate eforturile necesare pentru încheierea dosarelor-cheie care consolidează Piața Unică Digitală, precum Regulamentul privind promovarea echității și a transparenței pentru furnizori prin servicii de intermediere online. Coordonarea acestui dosar important și complex a fost făcută de către Ministerul Economiei, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe și al Consiliului Concurenței din România. „Noile reguli vor crea predictibilitatea necesară afacerilor la nivelul UE, dacă acestea vor să beneficieze de avantajele e-commerce. Este un pas important în desăvârșirea Pieței Unice Digitale europene. Transparența este esențială!” a declarat Niculae BĂDĂLĂU, Ministrul român al Economiei. Principalul scop al acestui regulament este acela de a stabili un cadru legal care să garanteze termene și condiții transparente pentru utilizatorii persoane juridice ai platformelor on-line, precum și modalități efective de despăgubire în cazul încălcării termenelor și condițiilor de către platformele on-line. Platformele on-line care intră sub incidența acestui regulament includ piețele on-line, magazine online de aplicații software și/sau platforme de socializare, precum și motoare de căutare, indiferent de sediul social al acestora, în cazul în care oferă servicii pentru utilizatorii persoane juridice cu sediul în UE și care fac tranzacții cu clienți, de asemenea localizați în UE. Regulamentul se va aplica la 12 luni de la data publicării în Jurnalul Oficial al UE. Etape viitoare Acordul de principiu va fi transmis organismelor relevante ale Consiliului și Parlamentului European pentru acordul final și ulterior va fi transmis pentru adoptarea finală de către aceste instituții. Platformele online sunt facilitatori de bază ai comerțului digital. În prezent, mai bine de 1 milion de persoane juridice comercializează prin intermediul acestora; estimările arată că 60% din consumul privat și 30% din consumul public de bunuri și servicii raportat la economia digitală sunt tranzacționate via intermediari online. În timp ce oferă un potențial imens în termeni de acces la piețe (transfrontaliere), persoanele juridice europene nu pot exploata întregul potențial economic al platformelor ca urmare a existenței unor practici comerciale dăunătoare și a lipsei unor mecanisme efective de adresare a plângerilor în Uniune. În același timp, furnizorii de servicii online se confruntă cu dificultăți de operare pe piața unică ca efect al fragmentării existente. 609