Tendinţele cheie care vor defini industria IT în viitorul apropiat: Reducerea decalajului digital, siguranţă mai mare cu ajutorul senzorilor şi un viitor fără parole

Posted by
Share Button

Tendinţele pe care le-am fi aşteptat în tehnologie pentru 2024 sunt accelerate în viitorul apropiat, iar nenumărate iniţiative şi inovaţii tehnologice promit mari schimbări în noul an, arată datele Cisco România, care a identificat şase tendinţe cheie care vor defini industria IT în viitorul apropiat, între care un viitor fără parole, o siguranţă mai mare cu ajutorul senzorilor şi reducerea decalajului digital.

”În 2020, viitorul în tehnologie a sosit mai repede decât ar fi putut estima cineva vreodată. Astfel, tendinţele pe care le-am fi aşteptat pentru 2024 sunt accelerate în viitorul apropiat. Nenumărate iniţiative şi inovaţii tehnologice promit mari schimbări în noul an. Şi, aşa cum a evidenţiat pandemia, este foarte important să fim pregătiţi pentru evenimente neprevăzute. Acest lucru începe cu o infrastructură foarte rezilientă, scalabilă la nivel global — care să asigure organizaţiilor securitatea şi flexibilitatea de care au nevoie pentru a răspunde oricăror provocări sau oportunităţi”, arată compania.

Cisco se defineşte ca fiind liderul mondial în tehnologie care face ca Internetul să funcţioneze din 1984.

”La începutul pandemiei, prioritatea noastră a fost să ne ajutăm clienţii să îşi menţină activitatea funcţională. În prezent, clienţii ne cer aceleaşi tehnologii pentru a-şi îmbunătăţi procesele interne. De asemenea, am dezvoltat mai multe soluţii inovatoare care să răspundă noilor nevoi apărute pe piaţă, nevoi generate într-o mare măsură şi de pandemie. În urma acestor schimbări, am identificat şase tendinţe cheie, care credem că vor defini industria IT în viitorul apropiat”, a declarat Paul Maravei, director general Cisco România.  

Prima tendinţă este reducerea decalajului digital.

”Pentru cei destul de norocoşi să aibă acces la internet, anul acesta conectivitatea a devenit esenţială în societate şi în activitatea economică. Dar numai pentru aproximativ jumătate din populaţia globului. Pandemia a pus sub lumina reflectoarelor cealaltă jumătate. În ţările în curs de dezvoltare, doar 35% au acces la internet, comparativ cu 80% în economiile mai dezvoltate. De asemenea, în aproape fiecare ţară, decalajul digital afectează comunităţile rurale şi populaţia săracă în mod inegal”, arată datele Cisco România.

În prezent, conectivitatea reprezintă fundamentul esenţial pentru o societate şi o economie în care toţi cetăţenii pot să participe, să înveţe şi să prospere.

”Acesta este motivul pentru care următoarea generaţie de tehnologii wireless, inclusiv 5G şi WiFi6, este atât de importantă. Acestea vor ridica ştacheta în ceea ce priveşte lăţimea de bandă, viteza şi latenţa, şi vor ajunge în zone în care fibra optică este extrem de scumpă. De aceste avantaje va beneficia deopotrivă personalul din prima linie din sănătate, producţie şi educaţie. Conexiunile wireless reprezintă un element esenţial în reducerea decalajului digital, deoarece aceste noi tehnologii stimulează progresul şi inovaţia pentru milioane de oameni”, spun reprezentanţii companiei.

Conform PwC, conectarea la internet a persoanelor offline ar aduce economiei globale 6,7 trilioane de dolari în plus. Acest lucru ar ajuta la ridicarea nivelului de trai deasupra pragului de sărăcie pentru încă 500 de milioane de oameni, reprezentând dovada că o conectivitate sporită este un element esenţial pentru a asigura o incluziune mai mare.

”Ne aflăm într-un moment critic din istorie. Sunt atât de multe de făcut pentru a valorifica acest moment şi a crea împreună o lume mai inclusivă şi mai sustenabilă. Îmi menţin speranţa pentru viitor şi sunt optimist că împreună vom continua să generăm schimbarea, cu un impact pe termen lung pentru generaţiile care vor urma”, spune Chuck Robbins, CEO Cisco.

O altă tendinţă va fi dată de experienţe şi siguranţă mai bune cu ajutorul senzorilor.

Folosiţi îndelung pentru asigurarea calităţii şi urmărirea schimbărilor de mediu, senzorii vor fi în centrul atenţiei, fiind utilizaţi pentru sănătatea, siguranţa şi starea de bine a oamenilor atât pe plan personal, cât şi la muncă.

”Senzori sub formă de plasturi pentru monitorizarea sănătăţii şi a stării de bine. Senzori pentru domeniul sportiv, care pot identifica o comoţie cerebrală. Senzori de oboseală pentru monitorizarea vigilenţei în medii de lucru dure. Pentru cei care se întorc la birou, informaţiile furnizate de senzori vor ajuta la oferirea unui mediu de lucru mai sigur, mai sănătos şi mai productiv. Alături de reţele WiFi, tehnologii de localizare şi platforme de colaborare precum Webex, aceştia vor identifica spaţiile sub-utilizate sau supra-aglomerate, monitorizând în acelaşi timp temperatura din încăpere, umiditatea, calitatea aerului şi luminozitatea”, adaugă ei.

Potrivit studiului Cisco Global Workforce Study, 96% dintre companii pot oferi medii de lucru îmbunătăţite cu ajutorul tehnologiilor inteligente.

Compania arată că elementele cheie ale viitorului vor fi agilitatea şi rezilienţa cu ajutorul aplicaţiilor.

”În primele luni ale pandemiei, organizaţiile au trebuit să se adapteze rapid pentru a reacţiona în faţa schimbărilor neprevăzute. Mediul cloud a avut rolul de catalizator în asigurarea acestei agilităţi. Pentru multe organizaţii, a fost singura modalitate de a-şi dezvolta capabilităţile care să le ajute să răspundă rapid noilor cerinţe venite din partea clienţilor şi angajaţilor, indiferent de costuri”, adaugă ei.

Zece luni mai târziu, aplicaţiile care stau la baza operaţiunilor organizaţiilor sunt foarte distribuite. Forţa de lucru este mai mobilă ca oricând. Iar presiunea asupra sistemelor informatice este fără precedent.

”În viitor, echipele IT vor avea nevoie de o agilitate şi mai mare. Prin folosirea soluţiilor de observabilitate, echipele pot trece de la monitorizarea întregului sistem, la monitorizarea datelor şi informaţiilor care contează. Iar pe măsură ce vor continua procesul de transformare, informaţiile şi automatizarea vor fi esenţiale pentru progresul, competitivitatea şi rezilienţa organizaţiei în viitor”, precizează reprezentanţii Cisco România.

Potrivit raportului Cisco 2021 CIO and ITDM Trends Pulse, 75% dintre CIO şi factorii de decizie din IT vor să poată utiliza mai bine informaţiile de business.

De asemenea, creşterea explozivă a dispozitivelor mobile şi inteligente ne-a transformat profund viaţa, afirmă ei.

”Astăzi, aplicaţiile mobile sunt disponibile pentru toate activităţile, de la cumpărături la banking, educaţie şi stare de bine. Recent, acestea au devenit instrumente esenţiale pentru urmărirea persoanelor cu care oamenii au intrat în contact în timpul pandemiei. Aplicaţiile mobile au permis organizaţiilor din sectorul public şi din cel privat să se conecteze cu utilizatorii în moduri care erau de neimaginat cu numai câţiva ani în urmă. Şi, aşa cum am văzut, majoritatea proceselor de business rulează de asemenea prin intermediul aplicaţiilor”, spun aceştia.

Cele mai avansate aplicaţii permit chiar stabilirea unor relaţii şi mai personale, odată cu oferirea de răspunsuri instant. Acest lucru generează nevoia de a transforma rapid şi în timp real volume mari de date din reţea, în informaţii pe baza cărora se poate acţiona. Dotate cu astfel de capabilităţi, companiile pot răspunde unui client chiar înainte ca acesta să raporteze o problemă. Această combinaţie între personalizarea imersivă, bazată pe analiză şi experienţă este cea care va transforma relaţia cu clienţii, într-o interacţiune mai profundă, entuziastă şi loială.

71% dintre CIO şi factorii de decizie din IT au fost de acord că experienţa clienţilor înseamnă mai mult decât un nivel ridicat de satisfacţie şi are legătură cu încântarea clientului.

O altă tendinţă va fi dată de un viitor fără parole.

”Mobilitatea, modul de lucru distribuit şi creşterea utilizării soluţiilor cloud au oferit beneficii uriaşe în ceea ce priveşte scalabilitatea şi costurile. Dar, odată cu extinderea perimetrului de securitate, apar noi provocări. Metodologia zero-trust a fost dezvoltată pentru a răspunde acestor provocări. Datele de autentificare furate sau pierdute continuă să fie cea mai frecventă cauză a breşelor de securitate, situaţie exacerbată de trecerea masivă la munca de la distanţă. Identitatea constituie acum noul perimetru de securitate”, mai spun ei.

Diverse platforme, grupuri industriale şi furnizori de securitate lucrează la un viitor fără parole, deoarece tehnologii precum identificarea biometrică vor fi în curând omniprezente atât pentru consumatori, cât şi pentru companii.

Organizaţiile trebuie să înceapă pregătirile pentru această schimbare inevitabilă, în care utilizatorii nu se mai bazează pe tradiţionala parolă ca principala metodă de a dovedi cine sunt.

Potrivit raportului 2020 Duo Trusted Access Report, 80% dintre dispozitivele mobile folosite pentru activităţi de serviciu au configurate elemente de biometrie, cu 12% mai mult decât în ultimii cinci ani.

Mai mult, organizaţiile investesc de mult timp în soluţii tehnologice de tip „one-size-fits-all”. Acest lucru înseamnă că plătesc pentru funcţionalităţi pe care utilizatorii s-ar putea să nu le ceară niciodată. Astăzi, software-ul ca serviciu (SaaS – software as a service) permite organizaţiilor să plătească pentru funcţionalităţi şi capabilităţi pe care le folosesc în mod curent, cu opţiunea de scalare rapidă şi agilă la alte servicii, la nevoie.

Modelele de consum vor continua să se schimbe, în special pe măsură ce tot mai multe funcţionalităţi şi capabilităţi sunt disponibile via software, fie la sediul organizaţiilor, fie în cloud. Flexibilitatea şi reducerile de costuri pe care le oferă modelele de tip „pay-as-you-consume” (plăteşte ce consumi) sunt pur şi simplu prea bune pentru a le putea rezista, mai arată compania.

Această trecere către cheltuieli de tip pay-as-you-consume oferă organizaţiilor mai multă flexibilitate şi predictibilitate a costurilor pentru a gestiona cheltuielile cu IT-ul — lucru pe care 85% dintre CIO şi factorii de decizie din IT îl consideră important pentru afacerea lor (în timp ce 43% îl consideră chiar foarte important), conform raportului Cisco 2021 CIO and IT Decision Makers Trends Pulse.

Share Button

Leave a Reply