Incidentele de securitate s-au redus semnificativ comparativ cu anul anterior, cu aproximativ 30%, în contextul continuării utilizării intensive a serviciilor de comunicaţii electronice în 2021 ,însă întrerupererea alimentării cu energie tinde să devină principala sursă a incidentelor de securitate din sectorul telecom, arată Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
„Conform datelor Autorităţii, în contextul continuării utilizării intensive a serviciilor de comunicaţii electronice în 2021, incidentele de securitate s-au redus semnificativ comparativ cu anul anterior, cu aproximativ 30%, atât în ceea ce priveşte numărul lor total, cât şi cel al conexiunilor afectate. Serviciile cu cei mai mulţi abonaţi, respectiv cele de telefonie mobilă şi internet mobil, au fost mai puţin afectate de incidente în raport cu anul precedent, cu alte cuvinte în aceste cazuri măsurile de securitate adoptate au produs efecte pozitive în privinţa creşterii rezilienţei reţelelor. Aşa cum am mai atras atenţia anterior, întrerupererea alimentării cu energie tinde să devină principala sursă a incidentelor de securitate din sectorul telecom – aproape jumătate din incidentele înregistrate în 2021 sunt corelate cu probleme în alimentarea cu energie electrică, fie din partea furnizorului, fie din partea partenerilor acestuia. Prin contrast, operatorii telecom nu au raportat Autorităţii niciun incident semnificativ de securitate cibernetică care să fi afectat confidenţialitatea, integritatea sau autenticitatea informaţiilor. Concluzionând, realitatea domeniului telecom din România ne arată faptul că stăm foarte bine la capitolul securitate cibernetică a reţelelor, dar în schimb sunt probleme numeroase legate de întreruperile alimentării cu energie electrică a echipamentelor, iar măsurile pentru preîntâmpinarea reapariţiei acestora au o eficienţă foarte limitată”, a declarat Eduard Lovin, vicepreşedintele Autorităţii.
Conform notificărilor primite în 2021, cinci furnizori de reţele publice de comunicaţii electronice sau de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au înregistrat 410 incidente cu impact semnificativ asupra securităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în scădere cu aproximativ 30% faţă de anul 2020.
Acestea au afectat, în total, aproximativ 8 milioane de conexiuni.
464