Economia digitală a României poate ajunge la o valoare de 52 miliarde de euro, în 2030

Posted by
Share Button

Economia digitală a României ar putea creşte de 3,5 ori, la aproximativ 52 de miliarde de euro în 2030, comparativ cu 14,8 miliarde de euro cât valora anul trecut, relevă raportul "Digital Challengers on the Next Frontier", realizat de McKinsey & Company.

În prezent, România este a treia piaţă ca economie digitală între cele zece ţări Digital Challengers, după Polonia (44 miliarde de euro) şi Cehia (18 miliarde de euro). În acest context, valoarea este împărţită între comerţul digital (9,8 miliarde de euro), cheltuielile pentru IT&C (3,5 miliarde de euro) şi cheltuielile offline pentru produse digitale - de 1,6 miliarde de euro.

Potrivit sursei citate, comerţul digital înseamnă 66% din economia digitală a României, iar IT&C poate deveni principalul motor de creştere până în anul 2030.

Cu o valoare estimată la 52 de miliarde de euro în 2030, economia digitală a României ar putea ajunge să reprezinte aproximativ 9,6% din PIB, context în care, în 2021, comerţul digital pe cap de locuitor a fost de 506 euro, sub media regiunii.

Raportul de specialitate arată că economia digitală a României a fost estimată la 14,8 miliarde de euro, în 2021 (aproximativ 6% din PIB), în timp ce investiţiile în IT&C au înregistrat o creştere anuală de 8%, între 2017 - 2021, până la 3,5 miliarde de euro. Cu toate acestea, bugetele alocate acestui sector sunt încă reduse în comparaţie cu ţări, precum Polonia (14 miliarde de euro), Cehia (9 miliarde de euro) sau Lituania (7 miliarde de euro).

Dezvoltarea economiei digitale poate fi observată şi din perspectiva IMM-urilor care vând online, procentul acestora majorându-se de la 7% în 2017 la 17% în 2021.

În perioada de referinţă, România este a doua cea mai mare piaţă de comerţ digital din CEE, situându-se după Polonia (26,7 miliarde de euro) şi înaintea Cehiei (9,1 miliarde de euro). Cu toate acestea, cheltuiala medie pe cap de locuitor pentru e-commerce şi rata de penetrare a acestuia sunt printre cele mai mici din regiune.

Astfel, în 2021, un român cheltuia în medie de 506 euro pentru achiziţii în online, în timp ce media Digital Challengers era de 673 de euro. Dintre Digital Challengers, ţările cu cele mai mari valori medii per capita pentru comerţ electronic sunt Lituania (1.064 de euro), Slovenia (866 de euro) şi Cehia (849 de euro).

În ceea ce priveşte rata de acoperire, în România segmentul digital reprezintă doar 14% din totalul pieţei de retail (68,9 miliarde euro), restul fiind reprezentat de comerţul offline (59,1 miliarde euro). Cu o pondere de 14%, ţara noastră are una dintre cele mai scăzute rate de acoperire a comerţului digital în total retail la nivel regional, media pentru Digital Challengers fiind de 16%.

La ora actuală, cele mai mari categorii de e-commerce în România sunt: produse pentru casă şi electronice (39% din comerţul digital), servicii de transport (31%) şi segmentul de fashion (14%). Pe de altă parte, în pandemie, categoria cu cea mai mare creştere a fost cea a produselor alimentare, la o valoare de 389 milioane de euro, de la 123 de milioane de euro în 2019.

Pe parte de export, România şi Cehia au cea mai mare pondere în totalul vânzărilor de bunuri prin comerţul digital, iar acest lucru este determinat în principal de către doi jucători care au o prezenţă în alte ţări, respectiv eMag (România) - datorită operaţiunilor din Ungaria şi Bulgaria, şi Alza (Cehia) - care activează în Germania, Austria, Slovacia, şi Ungaria.

La capitolul serviciilor de e-guvernare, acestea au cea mai scăzută rată de acoperire (15%) dintre toate ţările europene. Analiza arată că ţările mai digitalizate au înregistrat, în medie, o încetinire economică mai puţin severă în timpul primelor valuri ale pandemiei de COVID-19: o scădere cu 2,3% a dinamicii PIB pentru Digital Frontrunners, comparativ cu o diminuare de 3,9% dinamicii PIB pentru Digital Challengers.

Raportul McKinsey & Company reprezintă cea de-a treia ediţie a unei serii despre economia digitală, după "The Rise of Digital Challengers", în 2018, şi "Digital Challengers in the Next Normal", în 2020. Documentul compară potenţialul a zece economii din Europa Centrală şi de Est - denumite Digital Challengers (Bulgaria, Croaţia, Cehia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia) cu alte două grupuri din Europa: Digital Frontrunners (Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Ţările de Jos, Norvegia şi Suedia) şi Big 5 - grupul celor cinci mari economii europene (Franţa, Germania, Italia, Spania şi Regatul Unit).

McKinsey & Company este o firmă globală de consultanţă în management, prezentă în peste 65 de ţări şi 130 de oraşe. Compania şi-a deschis primele birouri în Europa Centrală şi de Est la începutul anilor 1990, iar în prezent are birouri în Bucureşti, Budapesta, Kiev, Praga, Varşovia şi Zagreb. 

43
Share Button

Leave a Reply