România, odată lider în topurile de viteză la internet, a înregistrat o cădere semnificativă în performanța sa în ceea ce privește viteza de încărcare a paginilor web. Utilizând date de la Google pentru verificarea vitezei de încărcare a paginilor, serviciul BusinessComparison a examinat viteza medie de încărcare a paginilor web atât pe desktop, cât și pe dispozitive mobile, pentru fiecare țară europeană.
În contextul economiei digitale în continuă expansiune, importanța unui site web care se încarcă rapid devine și mai evidentă. Conform studiului, viteza medie de încărcare a unei pagini în Europa este, în medie, de 5,17 secunde pe desktop și de 8,78 secunde pe mobil.
Suedia se află pe primul loc, cu cea mai rapidă viteză de încărcare a site-urilor pe desktop, de 3,74 secunde, urmată de Finlanda (3,84) pe locul al doilea, prima țară din lume care a declarat, în 2010, accesul la internet un drept legal. Pe locul trei se află Danemarca și Letonia, ambele cu o viteză medie de 4 secunde.
Lituania a ocupat locul cinci (4,14), urmată de Elveția (4,23).
În ceea ce privește viteza de încărcare pe dispozitivele mobile, Suedia are din nou cea mai bună performanță, cu o viteză medie de 7,48 secunde, urmată de Danemarca (7,65), Finlanda (7,8), Letonia (7,93) și Olanda (7,99).
România se găsește în partea de jos a clasamentului, printre țările cu cele mai lente viteze de încărcare, atât la desktop, cât și la mobil. Cu un timp mediu de încărcare de 8,59 secunde pe desktop și 11,91 secunde pe dispozitive mobile, România ocupă a treia poziție din coada clasamentului.
Timpul de încărcare este aproape dublat în Turcia (10,22) față de Suedia, țara obținând cel mai prost scor, din cauza dependenței de cabluri de cupru vechi de 30 de ani, potrivit raportului.
Bulgaria (9,38), România (8,59), Cipru (7,18) și Polonia (6,09) completează ultimele cinci locuri. Ca și România, Bulgaria obișnuia să aibă unele dintre cele mai rapide viteze de internet din lume, ocupând locul 4 în 2009 în ceea ce privește internetul fix. Cu toate acestea, în ultimii ani, Bulgaria a fost, de asemenea, depășită de alte țări.
Aceleași state – în aceeași ordine – au înregistrat cele mai slabe rezultate și în ceea ce privește viteza de încărcare a internetului pe mobil, Turcia având din nou cel mai lent timp de încărcare, de 13,19 secunde. Bulgaria are a doua cea mai lentă viteză, un site având nevoie de 12,89 secunde pentru a se încărca. România s-a clasat pe locul 3 din coadă, cu o viteză de 11,91 secunde. Cipru are o medie de 9,94 secunde, iar Polonia este urmată îndeaproape de 9,43 secunde.
Viteza de încărcare pe mobil din Cipru este cu aproape 2 secunde mai rapidă decât România, ceea ce poate părea o perioadă scurtă de timp, dar cu siguranță este perceptibilă pentru utilizatori, notează autorii studiului.
De ce este viteza de încărcare mai mică pe dispozitivele mobile?
Există un model clar de viteză de încărcare pe mobil mai mare decât cea a unei pagini web pe un dispozitiv desktop, în medie cu 3,6 secunde. Există mai multe motive pentru acest lucru – în timp ce browserele desktop sunt capabile să facă față fișierelor media și de imagine, acestea vor cauza adesea dificultăți pentru browserele mobile din cauza dimensiunii mai mari a acestor fișiere. Dispozitivele mobile pot fi, de asemenea, lente la încărcarea paginilor de internet dacă există o conexiune slabă în zonă sau dacă utilizatorul are un număr mare de file de navigare pe internet sau chiar alte aplicații deschise.
În plus, hardware-ul dispozitivelor mobile tinde să fie mai puțin puternic decât cel al computerelor desktop. Dimensiunea mai mică a ecranului și rezoluția mai mică a dispozitivelor mobile înseamnă că este posibil ca site-urile web să trebuiască să încarce elemente sau machete diferite, ceea ce contribuie la timpi de încărcare mai lungi.
De asemenea, este posibil ca browserele de pe dispozitivele mobile să nu fie la fel de optimizate ca cele de pe desktopuri, ceea ce afectează viteza de redare și procesare a paginilor web, potrivit raportului.
O diferență în viteza de încărcare poate părea doar o problemă de comoditate pentru cineva care navighează, dar nu este așa; poate avea un impact major asupra prezenței online a companiilor. Cu cât durează mai mult timp pentru ca o pagină să se încarce, cu atât este mai probabil ca oamenii să părăsească site-ul web – ceea ce se numește „rata de respingere”. Acest lucru, la rândul său, înseamnă mai puțini potențiali consumatori pentru o companie. De exemplu, un studiu Google a constatat că, pe măsură ce timpul necesar pentru încărcarea unei pagini pe un dispozitiv mobil trece de la 1 la 10 secunde, probabilitatea ca vizitatorul să renunțe la site crește cu 123%.
Cu toate acestea, în pofida faptului că, în general, este mai lentă, navigarea pe dispozitive mobile reprezintă în prezent peste 55% din întregul trafic web.
282