Utilizatorii de servicii de comunicaţii electronice şi servicii poştale din România au transmis, în 2022, un număr de 3.236 de reclamaţii către Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), cele mai multe fiind legate de relaţiile contractuale cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice.
Potrivit datelor centralizate de ANCOM, şi publicate vineri, 72% din numărul total al reclamaţiilor primite anul trecut au vizat serviciile de comunicaţii electronice, principalele nemulţumiri reclamate referindu-se la aspecte care ţin de relaţia contractuală cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice.
În acest sens, utilizatorii au semnalat probleme privind încetarea contractelor (19% din reclamaţiile referitoare la serviciile de comunicaţii electronice), derularea contractelor la distanţă (15%), facturarea serviciilor de telefonie/internet (13%) şi calitatea acestora (11%).
De asemenea, 14% dintre petiţiile primite, referitoare la serviciile de comunicaţii electronice, au semnalat probleme întâlnite pe parcursul procesului de portare a numerelor de telefon, iar 9% la serviciul de roaming, în special condiţiile de utilizare a acestui serviciu în Spaţiul Economic European (Roam like at home).
Datele ANCOM arată că reclamaţiile formulate de către utilizatori s-au referit la serviciile furnizate de Vodafone România - în proporţie de 26%, Orange România (20%), RCS&RDS (14%), Orange Romania Communications (12%) şi Telekom Romania Mobile Communications (12%).
În cazul serviciilor poştale, din totalul reclamaţiilor înregistrate la ANCOM, 21% au avut ca subiect furnizarea acestui tip de servicii.
Cele mai multe dintre problemele semnalate au vizat deteriorarea trimiterilor poştale (21% din total), nelivrarea trimiterilor poştale (15%), termenul de livrare a trimiterilor poştale (13%), respectiv pierderea sau furtul acestora (12%).
Furnizorii cel mai des reclamaţi la autoritatea de reglementare au fost: Fan Courier (24%), Cargus (18%), Dynamic Parcel Distribution (17%) şi Nemo (13%).
"ANCOM poate interveni direct în situaţiile în care furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune încalcă drepturile de informare ale utilizatorilor, nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor (sau nu respectă legislaţia din acest domeniu), nu respectă reglementările legate de furnizarea serviciilor de roaming, nu includ anumite informaţii în contracte sau nu respectă condiţiile de încheiere a contractelor la distanţă. Reclamaţiile privind nerespectarea/neexecutarea contractelor de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice pot fi adresate de către consumatori (persoane fizice) Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), iar persoanele juridice aflate în această situaţie se pot adresa instanţei de judecată competente. În ceea ce priveşte serviciile poştale, în cazul nerespectării termenului de livrare, utilizatorii se pot adresa ANPC, care are competenţa legală de a sancţiona furnizorii pentru nerespectarea contractului/Condiţiilor generale privind furnizarea serviciilor poştale. În caz de pierdere, furt, distrugere (totală sau parţială) sau deteriorare a bunului expediat, utilizatorii care nu au primit un răspuns de la furnizor în maxim 3 luni sau sunt nemulţumiţi de răspuns, se pot adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamaţiei prealabile, urmând paşii descrişi aici. ANCOM nu poate însă stabili cuantumul despăgubirilor şi nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competenţe revenind instanţelor de judecată", precizează arbitrul pieţei locale telecom.
Pe lista altor subiecte reclamate la ANCOM, în 2022, s-au mai aflat aspecte referitoare la echipamentele radio, regimul reţelelor de infrastructură sau procedura de alocare a frecvenţelor pentru emisiile radio.
278