Black Friday este un eveniment dedicat reducerilor de preț, originar în Statele Unite ale Americii. A debutat și în România în urmă cu câțiva ani și se bucură de o popularitate tot mai mare. Agenția de marketing online Today’s a analizat interesul manifestat online de cumpărători și a identificat câteva trăsături și tendințe ale preferințelor.
Cercetarea Today’s arată că românii au început deja să se intereseze de ofertele de Black Friday. De asemenea, în fiecare an căutările efectuate pe dispozitive mobile se dublează în această perioadă, în timp ce căutările de pe desktop scad. Cel mai mult se interesează de promoţiile de Black Friday utilizatorii din centrul şi sudul ţării.
În luna octombrie, când căutările cresc cel mai mult după sezonul de vară, volumele de căutări în Google legate de Black Friday sunt dominate de sintagmele „oferte de black friday”, „black friday 2016”, „reduceri black friday”, „black friday romania”. În noiembrie, numărul căutărilor se va dubla, estimează experţii Today’s.
Cel mai mult creşte volumul de căutări la produsele electronice şi electrocasnice, începând cu a doua jumătate a lunii octombrie. În schimb, vânzările scad în această perioadă. Prin urmare, românii se interesează foarte mult de oferte, dar nu cumpără produsele, ci așteaptă reducerile de preț din ultimele două luni ale anului. Ei compară preţuri, salvează link-uri cu bunurile pe care le doresc şi compară inclusiv caracteristicile diferitelor produse. Totodată, căutările pentru cuvintele cheie „promotii” şi „oferte” au crescut cu 17,5% la începutul celui de al patrulea trimestru, comparativ cu trimestrul anterior. Creşterea faţă de primul trimestru al anului este de peste 20%.
Interesul pentru segmentele importante și momentul potrivit promovării
Experţii Today’s au observat o tendinţă interesantă: pentru produsele de IT şi electronice, volumul de căutări este mai mare în special în apropierea evenimentului de Black Friday, în schimb, pentru segmentul home&deco şi fashion interesul creşte foarte mult începând cu luna octombrie şi până în decembrie, cu vârfuri în preajma Black Friday şi a Crăciunului.
Companiile care vor să aibă promoţii de Black Friday trebuie să ţină cont de recomandările specialiştilor. În această perioadă, costul per click pentru promovare creşte cu peste 20%, pentru că pe piaţă intră foarte mulţi concurenţi cu oferte disponibile. De aceea, Today’s recomandă păstrarea unor fonduri de promovare online pentru finalul anului.
Totodată, companiile ar trebui să pună accent pe generarea de noi conturi pe site, înscrierea la newsletter şi informarea clienţilor despre ofertele care vor fi disponibile în timpul campaniei Black Friday. Cei care nu vor avea o campanie de Black Friday ar fi mai bine să evite folosirea cuvintelor „black friday“, „oferte“, „promotii“ până în luna decembrie, când se vor normaliza căutările.
613