Piața bunurilor de folosință îndelungată a crescut în România, în trimestrul al doilea din 2017, cu peste 15% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar cele mai importante evoluții au fost înregistrate de sectoarele telecom, cu un salt de 33%, electrocasnice mici (+20%) și foto (+24%), arată rezultatele studiul GfK Temax, dat publicității joi.
Conform documentului, singura scădere majoră a venit din sectorul de dispozitive de printare, de aproape 23%.
Pe de altă parte, piața de televizoare a înregistrat o creștere ușoară, datorată în principal majorărilor pe segmentele de peste 40 de inci, în timp ce segmentul Smart TV a crescut, alături de cel al TV-urilor cu rezoluție de tip Ultra HD. ''Ca urmare, se observă o creștere a prețului mediu'', notează realizatorii studiului.
Totodată, sistemele audio au consemnat o creștere importantă, în special datorită creșterii segmentului de dispozitive Connected. Nu la fel se poate spune despre sistemele de tip Home Theatre, care au înregistrat o scădere.
De asemenea, boxele se află pe un trend ascendent, remarcându-se prin evoluții pozitive în special segmentul de Soundbar.
Potrivit GfK, în cazul electrocasnicelor mari, în T2 din 2017, piața a încetinit ritmul de creștere, categoriile emergente (electrocasnicele incorporabile) fiind singurele care au înregistrat creșteri de două cifre. În același timp, o serie de categorii de electrocasnice mari, precum frigiderele și congelatoarele, au încheiat perioada analizată pe un trend negativ.
Pe segmentul electrocasnicelor mici, datele contorizate în sondaj relevă evoluții pozitive atât pentru categoriile de produse predominante, cât și pe cele de nișă. Astfel, cea mai mare categorie de produse, aspiratoarele, a înregistrat o creștere de două cifre. La polul opus, pe trend descendent se află categoria storcătoarelor de fructe și legume, alături de storcătoarele prin centrifugare și prețul mediu mai mic pentru storcătoarele prin presare.
În cazul aparatelor foto, creșteri au fost înregistrate la categoria camerelor digitale, această tendință fiind generată, în special, de segmentul celor fără zoom, al căror preț mediu a crescut.
Studiul GfK relevă, totodată, că în categoria IT, perifericele au înregistrat cele mai mari rate de creștere, urmate de monitoare. În cadrul monitoarelor, produsele specifice de Gaming au depășit creșterea generală a categoriei. Evoluții vizibile s-au observat și pentru dispozitivele cu o diagonală de peste 25 inci.
Categoria IT a consemnat, însă, și o ușoară scădere în ceea ce privește vânzările de laptopuri, ca urmare a creșterii preferințelor consumatorilor pentru dispozitive cu specificații superioare. În schimb, în T2 din acest an, cererea pentru dispozitivele cu o diagonală de 13 inci a crescut, iar piața de desktop-uri a consemnat o scădere minoră.
Datele citate arată, de asemenea, că piața produselor telecom a înregistrat, în T2 din 2017, o revenire. În acest context, există o creștere de două cifre pentru smartphone-urile cu diagonale medii și mari, inclusiv pentru phablets, dar și pe segmentul de wearables, susținute de ceasurile și brățările inteligente.
În ceea ce privește dispozitivele de printare, cele echipate cu sistemul de cerneală CISS au înregistrat o creștere de două cifre, multifuncționalele fiind motorul de creștere pentru dispozitivele cu CISS. În plus, imprimantele multifuncționale echipate cu cartuș de tip Multicolor au avut o tendință pozitivă, în T2 2017.
În schimb, dispozitivele cu tehnologie laser au continuat să înregistreze scăderi de două cifre, în timp ce dispozitivele cu cerneală au avut o ușoară creștere. Atât dispozitivele cu preț scăzut, cât și cele cu preț ridicat au înregistrat scăderi, în general, se precizează în studiul GfK.
Nu în ultimul rând, pe piața electronicelor, sistemele video de redare/înregistrare au continuat să scadă și în trimestrul analizat, alături de sistemele de navigație care au avut și acestea scăderi, comparativ cu T2 din 2016.
660